Najciekawsze fakty o transporcie drogowym

Branża transportowa w Polsce przeżywa w ostatnich latach prawdziwy rozkwit. Powstaje coraz więcej małych firm transportowych, które stają się realną konkurencją dla międzynarodowych grup logistycznych w transporcie wewnątrz wspólnotowym, ale także zagranicznym.

Doświadczenie zdobywane przez właścicieli i pracowników procentuje coraz lepszym poziomem usług i konkurencyjnymi cenami. Nie ma większego znaczenia, czy jest to tzw. „drobnica” rozwożona samochodami o mniejszych gabarytach, czy tzw. ftl transport, czyli po prostu ładunek kompletny określający w pełni załadowany samochód ciężarowy. Dziś skupimy się na kilku najważniejszych aspektach tego szerokiego zagadnienia, jakim jest działalność branży logistycznej w naszym kraju, oraz wskażemy na szanse i zagrożenia, jakie przed nią stoją.

FTL transport – mały może więcej?

Właściwie do założenia firmy transportowej potrzebujemy zwykłego prawo jazdy i busa o ładowności do 1,5 tony. Potem możemy rozpocząć karierę pod skrzydłami któregoś z dużych operatorów jak UPS czy DHL, jako tzw. podwykonawca do rozwozu większych lub mniejszych partii towaru. Innym sposobem jest samodzielne szukanie zleceń, które wiąże się raczej ze wspomnianym już wyżej ftl transportem, czyli po angielsku Full Load Truck tj. samochód załadowany do maksimum dopuszczalnego obciążenia – to właściwie jedyna droga, jeśli nie decydujemy się na jazdę u któregoś ze wspomnianych już międzynarodowych lub lokalnych graczy. Samodzielne rozwożenie niewielkich zleceń nie pozwoli utrzymać się na rynku, chyba że znajdziemy kilku stałych odbiorców gwarantujących nam regularne przewozy.

Czytaj również  Czy klej na gorąco jest szkodliwy?

A może transport poza UE?

Transport międzynarodowy, to wyjazdy obejmujące z definicji miejsca poza Unią Europejską. W tym wypadku, oprócz braku ograniczeń wynikających z przepisów o maksymalnych godzinach spędzonych za kierownicą i obowiązkowych pauzach, spedycja samochodami o mniejszych gabarytach jest równie opłacalna, jak tirami. Ważne by posiadać jak najmniej postojów i przeładunków, czyli jak najbardziej zoptymalizować czas trasy i jej koszt. Zawsze najbardziej opłacalnym rozwiązaniem jest ftl transport, który obejmuje po prostu przewiezienie towaru z punktu załadunku do miejsca odbioru bez zbędnych przerw na rozładowanie części ładunku. To również doskonały sposób na przewóz towarów samochodami o większych gabarytach – przecież większy ładunek, to wyższa kwota na fakturze. Drugim najważniejszym elementem jest brak tzw. „pustych przebiegów”.

Nigdy nie jedź na pusto

Wspomniane już „puste przebiegi”, to największa zmora na długich trasach, czy to wewnątrz UE, czy poza jej granicami. Spedytorzy zatrudnieni w firmach logistycznych mają właśnie za zadanie jak najbardziej ograniczyć ilość takich przejazdów. Stąd w przypadku braku zamówienia na ftl transport konieczne jest doładowywanie pojazdu i zwiększanie tym samy punktów odbioru. Czasem ciężarówka może nawet jechać nie w pełni załadowana – ważne by nie jechała pusta, bo to generuje największe straty dla każdego przewoźnika. Biorąc pod uwagę obowiązkowe pauzy może to sprawić, że opłacalność trasy staje się minimalna, lub nawet wychodzi na minus. Oczywiście doświadczeni spedytorzy nie dopuszczają do takich sytuacji szukając kursów non-stop, ale ci początkujący mogą niestety czasem trafić taką nieszczęśliwy kurs – znajomość mapy na pewno się przyda!

Czytaj również  Czy tani kurier jest opłacalny

Więcej informacji: https://www.rhenus.com/pl/pl/uslugi/freight-logistics/transport-drogowy/dedykowane-rozwiazania-ftlltl/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *