Czy sampopoczucie jest zależne od oświetlenia?

Ludzki organizm, a zwłaszcza mózg, potrzebuje światła do prawidłowego funkcjonowania. Dlatego tak istotny jest jego właściwy dobór w poszczególnych pomieszczeniach. Odpowiednie oświetlony salon, sypialnia czy biuro nie tylko wydają się większe i przestronniejsze, ale przede wszystkim bardziej przyjazne i dające tak potrzebne poczucie komfortu oraz bezpieczeństwa.

 

Nie da się ukryć, że najlepiej funkcjonujemy w świetle naturalny. Światło dzienne skutecznie pobudza do działania, regulując również wewnętrzny zegar biologiczny. Ułatwia pozostawanie przez cały dzień aktywnym, a jego niedobór niekorzystnie wpływa na samopoczucie, będąc niekiedy nawet przyczyną poważnych schorzeń nie tylko psychicznych, ale i fizycznych. Niestety, nie można z zalet naturalnego światła korzystać przez całą dobę i konieczne staje się zastąpienie go sztucznym odpowiednikiem. Najczęściej kupujemy po prostu pierwsze z brzegu żarówki czy świetlówki, nie zdając sobie nawet, na jakie ich parametry zwrócić uwagę. Wybierając oświetlenie mieszkania czy miejsca pracy, warto dostosować je dokładnie do naszych potrzeb i zadbać, aby zawsze pomagało zachować dobry nastrój.

Temperatura światła – jak ją wybrać.

Chcąc oświetlić konkretne pomieszczenie w domu lub biurze, szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na tzw. barwę światła, inaczej nazywaną temperaturą barwową. Jest to parametr wyrażany w Kelwinach (K). Obowiązuje tu zasada, że im jest ich więcej, tym odcień emitowanego przez żarówkę czy świetlówkę światła białego jest chłodniejszy.

Czytaj również  Jaki wybrać pistolet pneumatyczny do kół?

Barwę najlepiej jest dobierać w zależności od sposobu, w jaki będzie wykorzystane pomieszczenie. Chłodna i biała ma działanie wyjątkowo silnie pobudzające, ale i najbardziej męczy wzrok, dlatego najczęściej jest stosowana do oświetlenia dużych powierzchni przemysłowych lub handlowych. Z kolei światło typowo neutralne to doskonałe rozwiązanie do biur, wpływa bowiem korzystnie na pracę umysłową, skutecznie ułatwiając koncentrację. Ta barwa jest równie często spotykana w pomieszczeniach użytkowych naszych domów, zwłaszcza w kuchni i łazience, będąc najbardziej zbliżoną do światła neutralnego. Ciepłe, niezbyt jasne oświetlenie, koniecznie w postaci lamp łagodnie rozpraszających mrok, sprawdzi się z kolei w sypialni oraz salonie, czyli miejscach relaksu i wypoczynku.

Natężenie światła – ciemniej lub jaśniej.

Ten parametr informuje nas o ilości światła, docierającego do określonej powierzchni. Mocne i jasne z pewnością będzie konieczne do oświetlenia blatów w kuchni czy biurka, ale tam, gdzie odpoczywamy po ciężkim dniu pracy, tę jasność zdecydowanie trzeba ograniczyć. Natężenie warto również dobrać do wieku czy wzroku, a osoby starsze z pewnością docenią mocne oświetlenie, oczywiście bez szkodliwego promieniowania UV. Jak widać poszczególne parametry żarówek, świetlówek czy diod LED mają istotny wpływ na samopoczucie i zdrowie korzystających z nich osób. Warto w kwestii ich doboru poradzić się specjalistów, nawet od dekoracji wnętrz, którzy pomogą wybrać, co pozwoli uniknąć wielu przykrych dolegliwości, bezsenności, trudności z orientacją w przestrzeni czy nawet często spotykanych zaburzeń snu oraz depresji.

Czytaj również  Kiedy zacząć kupować prezenty świąteczne? Zaplanuj to dobrze!