Masz sklep, ale nie masz klientów? 10 przykładów jak wpłynąć na konwersję w sklepie online

Konwersją nazywamy oczekiwane działania wykonywane przez odbiorcę kampanii reklamowych czy działań SEO, który jest potencjalnym klientem. Inaczej mówiąc, konwersja zachodzi wówczas, gdy ktoś wykona ważną dla naszej firmy czynność, na przykład zakupi towar dostępny na stronie internetowej sklepu, wypełni formularz, zapisze się do newsletteru, klinie w baner reklamowy lub wyśle zapytanie.

Dlaczego konwersja jest tak ważna?

Dla dużej grupy użytkowników przestrzeni internetowej konwersja stanowi źródło realnego zarobku. Wśród tej grupy znajdują się właściciele sklepów internetowych albo stron internetowych, gdzie klienci mogą złożyć zamówienie na oferowane im usługi. Bez względu na to, co można znaleźć w sklepie lub na stronie internetowej, ich właściciele tworzą je dla klientów i liczą na jakiś ruch z ich strony. Sklepy internetowe spodziewają się, że klienci dokonają zakupu, a specjaliście czekają na jakiś sygnał, że ich oferta zaciekawiła odbiorców. Celem konwersji w przypadku sklepu internetowego będzie dokonanie zakupów przez klientów.

Dlaczego konwersja nie działa?

Konwersja to jeden z najważniejszych wskaźników, jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepów internetowych. Sytuacją trudną dla sklepu internetowego jest, gdy użytkownicy odwiedzają stronę, ale nie prowadzi to do żadnych działań z ich strony. Mówimy wówczas o pustym pasie ruchu. Co jest przyczyną powstawania sztucznego tłoku na stronie? Najczęściej jest tak, że klienci po prostu przypadkowo wchodzą na stronę internetową, ponieważ zostali tu skierowani przez źle dobraną kampanię reklamową albo źle doprecyzowane słowa kluczowe. Przykład: osoba, która poszukuje dla siebie samochodu, regularnie sprawdza strony internetowe oferujące samochody na sprzedaż. W rogu widzi jednak migający baner, który głosi: „Nowe auta w niskich cenach”. Klika i wchodzi. Okazuje się, że znalazł się na stronie internetowej ekskluzywnego salonu samochodowego, gdzie nie znajdzie tego, czego szuka. Trudnością mogą być również źle sprecyzowane słowa kluczowe. Widząc reklamę „Tanie ubrania”, klient wchodzi na stronę i widzi, że rzeczywiście można tu kupić ubrania za niewielkie pieniądze, ale tylko w jednym rozmiarze. A przecież nie tego szukał.

10 pomysłów na poprawę konwersji

By poprawić konwersję i poprawić pozycjonowanie sklepów internetowych, wystarczy zastosować się do kilku prostych rad. Oto one:

  1. Strona internetowa musi być czytelna – klient nie może mieć problemów z nawigacją po stronie internetowej, ponieważ zanim dojdzie do ostatniego kroku, czyli „Płacę i kupuję”, straci zapał do zakupów.
  2. To, co oferujesz, ma znaczenie, a to, jak to prezentujesz, wpływa na decyzję o zakupie – klient musi widzieć, co chce kupić, więc na stronie powinny znaleźć się zdjęcia w dobrej jakości.
  3. Kilka opcji zapłaty – klient może i kupiłby coś w Twoim sklepie internetowym, ale nie mógł dokonać płatności on-line, ponieważ nie ma takiej opcji. Właściciel sklepu internetowego powinien zagwarantować dużo metod płatności.
  4. Buduj zaufanie – klienci znacznie częściej kupują w sklepach, do których mają zaufanie. By je wzbudzić należy podać o sobie jak najwięcej informacji – wówczas klient będzie miał wrażenie, że się znacie i łatwiej dokona zakupu.
  5. By zwiększyć konwersję należy inwestować w nowych klientów – chodzi o to, by grono klientów stale się powiększało. Część z nich wróci po kolejne zakupy.
  6. Gdy klient waha się, czy dokonać zakupu, warto go przekonać do podjęcia decyzji. Można to zrobić oferując na przykład darmową dostawę lub rabat.
  7. Rekomendacje są ważne – by jeszcze bardziej zachęcić do siebie kupujących, sklepy internetowe chcą pokazać, że liczą się z opinią swoich klientów. Tworzą więc możliwość pozostawienia rekomendacji lub opinii. Klient musi wiedzieć, że sklep internetowy liczy się z jego opinią.
  8. Modne wyprzedaże – wiele osób, gdy decyduje się na zakupy, zwraca najpierw uwagę na produkty przecenione. Warto więc wyposażyć stronę internetową sklepu w sekcję z wyprzedażami.
  9. Przycisk „Dodaj do koszyka” powinien znajdować się w widocznym miejscu. Gdy jest inaczej, użytkownik szybko się zniechęca i porzuca stronę internetową.
  10. Podpowiedź klientowi, co jeszcze chce kupić. Najlepiej zrobić to poprzez sekcję „Podobne produkty”, „Najczęściej kupowane”.

Proponowane metody sprawiają, że klienci czują, że oferta jest skierowana właśnie do nich i zdecydowanie chętniej podejmą działanie na stronie. To z kolei wpłynie na podniesienie konwersji na stronie.