Jak ubezpieczyć się przed nieuczciwymi klientami?

Kupując coś w sprawdzonym sklepie, najczęściej przelewamy pieniądze na konto sklepu i czekamy na przesyłkę. Jeżeli zaś chcemy kupić coś u sprzedawcy, do którego jeszcze nie mamy zaufania, wybieramy opcję przesyłki za pobraniem (inaczej COD, czyli Cash On Delivery). Usługa ta polega na dostarczeniu paczki do wskazanego w liście przewozowym odbiorcy i pobrania od niego ustalonej wcześniej kwoty. Wielu sprzedawców również woli taki sposób przesyłki, gdyż w ten sposób zdobywają zaufanie klientów.

Kto wybiera opcję przesyłek za pobraniem?

Wysyłka przesyłek za pobraniem najczęściej jest wykorzystywana przez sprzedawców internetowych, którzy chcą umożliwić swoim klientom płatność za towar w momencie odbioru paczki. W przypadku nowych klientów, którzy dopiero zdobywającą zaufanie do sklepu, taka opcja zapłaty zapewnia im większe poczucie bezpieczeństwa. Zamawiając przesyłki za pobraniem, kupujący najpierw odbiera towar, a dopiero później za niego płaci. Kurier pobiera opłatę za towar, a pieniądze są przekazane na wskazane przez sprzedawcę konto bankowe.

Czy można sprawdzić zawartość przesyłek za pobraniem?

Wielu z nas jest przekonanych, że jeśli zamawiamy przesyłki za pobraniem, będziemy mogli sprawdzić ich zawartość zanim za nie zapłacimy. Nie jest to jednak prawda, gdyż, zgodnie z prawem przewozowym, przesyłkę można wydać dopiero po podpisaniu przez odbiorcę potwierdzenia przyjęcia paczki. Oznacza to, że możemy ją otworzyć dopiero wtedy, gdy za nią zapłacimy. Pracownik firmy kurierskiej, który zgodzi się na sprawdzenie zawartości paczki wcześniej, robi to wyłącznie na swoją odpowiedzialność.

Jak przyspieszyć zwrot środków za przesyłki za pobraniem?

Na pieniądze z pobrania nadawca musi zaczekać od pięciu do dziesięciu dni roboczych. Czas zwrotu środków uzależniony jest od terminu, jaki wyznaczyła firma kurierska. Niektóre firmy oferują usługę, której celem jest przyspieszenie zwrotu pobrania. Jest to bardzo ważne, gdyż szybko dostaniemy swoje pieniądze. W przypadku małych kwot (do 1000 zł) usługa jest bezpłatna, a dla większych wynosi około 15 zł.

Co zrobić, gdy klienci nie odbierają przesyłek za pobraniem?

Oznacza to przede wszystkim, że umowa sprzedaży jest ważna i wiąże obie strony, więc jeśli klient kupił towar, musi za niego zapłacić. Brak odebrania przesyłek za pobraniem wynika z woli klientów i brak jest prawnego uzasadnienia takiej decyzji. Najczęściej kupujący nie ma pieniędzy lub się rozmyślił. Sprzedawca poniósł jednak koszty przesyłki zwrotnej, więc ma prawo domagać się zadośćuczynienia. Usługodawca może domagać się od klienta zapłaty ceny towaru, kosztów pierwszej przesyłki oraz kosztów ewentualnej ponownej przesyłki, ale także prosić o zwrot kosztów przesyłki zwrotnej. Najczęściej sprzedawca odstępuje od umowy, ale żąda zwrotu kosztów przesyłki, za którą zapłacił.

Czasami mamy obawy przed zakupem przedmiotu u sprzedawcy, u którego jeszcze nic nie kupowaliśmy. W takiej sytuacji wybierzmy opcję przesyłki za pobraniem, a za paczkę zapłacimy dopiero wtedy , gdy ją otrzymamy. Oczywiście, pamiętajmy, że zawieramy umowę, więc przesyłkę trzeba odebrać.